Publiceret 05-02-2025

Dataetisk Råd: Sådan bør offentlige myndigheder minimere risikoen ved brug af kunstig intelligens

Generativ AI rummer et stort potentiale for den offentlige sektor. Men den risikerer at lave fejl, og det er en dataetisk udfordring, skriver Johan Busse. 

Danmark er kendt som en digital frontløber, og vores offentlige sektor har ofte været fremhævet som en af verdens mest digitaliserede. Denne position giver os et unikt udgangspunkt for at udnytte nye teknologier som generativ kunstig intelligens (GenAI).

GenAI er en banebrydende teknologi, der har stort potentiale for at effektivisere og forbedre offentlige tjenester. Men når offentlige myndigheder bruger teknologien, medfølger der et stort ansvar: Hvordan kan vi sikre, at GenAI anvendes på en måde, der ikke kun er teknisk solid, men også dataetisk forsvarlig?

Kunstig intelligens bruges allerede i det offentlige

GenAI er kunstig intelligens, som kan skabe originalt indhold som tekst, billeder, lyd og video baseret på simple brugerinput. Teknologien har allerede vist sig nyttig i mange sammenhænge. Virksomheder bruger den til avancerede chatbots, som hjælper kunder, mens programmører bruger den til at lave udkast til softwarekode. Mange af os har også erfaringer med at bruge GenAI som privatpersoner til at lave tekster og billeder til alskens formål.

Læs hele kronikken her