Publiceret 11-11-2024

Vi skylder eleverne en debat om, hvordan kunstig intelligens og læring kan sameksistere

I skolen lærer man at læse, skrive og regne. Og nu også at chatte med kunstig intelligens. Det kan i sig selv virke uproblematisk, men vi bliver nødt til at diskutere, hvornår interaktion med kunstig intelligens kan siges at være læring, skriver Johan Busse.

Dataetisk Råd var til stede på Ungdommens Folkemøde, hvor omkring 300 elever gav indblik i deres skoleliv og brug af AI. Andelen af elever, som aktivt anvendte ChatGPT og lignende AI-løsninger til at lette eller løse deres skoleopgaver, var overvældende.

Elevernes fortællinger sagde noget om, hvor kompleks og gennemgribende AI's indvirkning på læringssituationer kan være. Det er ikke småting, der er på spil.

AI er altid ved hånden og bruges på tværs af fag og til forskellige individuelle behov.

Chatbots bruges eksempelvis til at hjælpe elever med at finjustere skivestilen i en opgave. Det kræver blot en simpel instruks, eksempelvis "færdiggør denne tekst, så den virker professionel/formel," eller "kom med forslag til synonymer, som kan gøre teksten formel."

Det rejser et helt grundlæggende spørgsmål, om, hvad læring er. Og hvornår en interaktion med AI kan siges at være læring.

Læs hele kronikken her